Hei dere! Håper dere hadde en fantastisk 17. mai feiring. Vi startet dagen med en liten håndfull fine venner og holdt det gående hele dagen med bobler, pavlova og moro! Til tross for at det var en veldig annerledes feiring enn hva vi er vant til, ble den likevel fin og det var så hyggelig å ta på seg bunaden igjen… I dag har jeg lyst til å ta opp et tema som jeg vet mange er interessert i – nemlig det å starte for seg selv.. Dette er absolutt det jeg får mest spørsmål om i de ulike kanalene mine og jeg har et stort ønske om at flere sterke kvinner skal ta steget å starte for seg selv! Jeg har prøvd å samle det jeg får mest spørsmål om, men still gjerne flere spørsmål så kan vi gjøre en inspirerende Q&A ved en senere anledning.. ♥
Jeg vet at mange sitter med en drøm om å starte sitt eget klesmerke – eller brand, på andre måter. Etter at jeg rett før jul lanserte Mäele, har stadig dm’s og mails tikket inn, hvor mange lurer på hvordan man skal starte. Det er veldig forståelig ettersom jeg har vært i samme båt selv. Derfor tenkte jeg å samle de mest stilte spørsmålene, og svare så godt jeg bare kan for å gi dere som er interessert litt flere verktøy! Jeg håper og ønsker at flere, unge, kvinnelige gründere skal ta steget. Jeg heier stort på dere fra sidelinjen!
Impossible – only means that you haven’t found the solution yet.
Som dere vet brukte jeg mange år på å bygge opp Mäele før lansering i november 2019. Nå sier jeg ikke at det er nødvendig å bruke så lang tid – men jeg visste akkurat hvordan jeg ville ha det og slik skulle det bli. Gikk ikke det som jeg hadde tenkt? Vel, da ventet jeg enda lengre. Når jeg sier «gikk ikke det» er det ingen hemmelighet at jeg snakker om økonomien. Jeg hadde ingen investorer og måtte finansiere drømmen fra egen lomme. Nå vet jeg ikke med deg, men som 21-åring hadde jeg ikke halvannen million å klaske i bordet. Det var definitivt verdt ventingen og jeg er glad for at jeg ikke forhastet meg med noe. I dag eier jeg fremdeles 100% av selskapet og det er jeg SÅ glad for. Det jeg prøver å si er at om drømmen din er stor, og du ser for deg at nettopp den er noe du virkelig vil vie livet ditt til i fremtiden – bruk tid. Ikke forhast deg. Drømmer har ingen «best før dato», og det er viktigere å gjøre noe gjennomført enn å forhaste seg fordi man er giret på gevinst. Det er ved sistnevnte det som oftest går i vasken med mindre man har flaks.
Research: the distance between an idea and realization
Når man skal lansere et klesmerke er det mye man må tenke på og ta stilling til. Fabrikk, emballasje, regnskap, nettbutikk, sosiale medier, markedsføring, shoots, shipping partner.. Mitt beste tips er å stille opp hvert punkt på en liste og jobbe seg nedover. Ikke kast deg over alt på en og samme tid. Gjør research, bruk kontaktene dine, still spørsmål og vær nysgjerrig! Google er også et godt verktøy, og kan gi deg svar på det meste. Ikke gå for det første og beste. Still krav, vurder valgmulighetene nøye og lytt til magefølelsen. Jeg brukte lang tid på å finne den rette fabrikken, og det var så verdt det. Mitt beste tips er å bestille de samme vareprøvene (samples) fra ulike fabrikker – da kan du sammenligne både kvalitet, effektivitet, pris og hvor raskt de kan snu seg rundt ved eventuelle endringer og justeringer. Det er så viktig! Men mest av alt – still krav til fabrikken. De må kunne fremlegge at de er WCA-certified (Workplace Conditions Assessment).
«A goal without a plan is just a wish»
Før du lanserer er det viktig at du har en langsiktig plan. Gjerne 3-5 år frem i tid! Hvor ofte skal du lansere nye produkter? Hvilken følelse ønsker du at dine kunder skal få når de handler hos deg? Hva er ditt brand sitt DNA og hva gjør at det skiller seg ut i mengden? Hvordan skal det markedsføres? Hvordan skal drømmen finansieres? Det er mange spørsmål som er viktig å stille seg selv før man tar steget og lanserer. Dette har jeg også skrevet litt om i boken min «Ditt beste år». Et godt tips er å sparre med andre mennesker som kan gi deg gode tips og råd mot målet. Det er selvfølgelig viktig å være realistisk, men aldri vær redd for å drømme for stort. Ingenting er umulig og det finnes alltid en løsning for alt!
Crowdlending and crowdfunding
Som beskrevet over brukte jeg lang tid på Mäele nettopp fordi jeg skulle finansiere alt selv og gjøre alt selv. Det er bare slik jeg er og alltid har vært! Noen ganger er det en svakhet – for stoltheten stopper meg ofte for å be om hjelp når det til syvende og sist er det beste alternativet. Jeg trodde oppriktig at jeg måtte gi bort aksjer i selskapet mitt om jeg skulle skaffe en investor, og hadde aldri hørt om crowdlending. Står du på startstreken nå har jeg et godt tips til deg: Har du hørt om Kameo? Her kan du løfte bedriften din til nye høyder, ved at andre som har troen på deg og ditt prosjekt investerer i det. Er du selv interessert i å investere for en god rente og avkastning kan du også investere i spennende prosjekter. De flinke rådgiverne i Kameo er der for deg med gode tips og råd på veien. Etter at vi lanserte Mäele oppnådde vi raskt suksess og jeg ønsket å tenke større og bredere. Takket være crowdlending kan vi nå satse større å utvide. Ikke minst kan jeg selv investere overskudd i nye prosjekter, og det synes jeg er veldig spennende!
The art of staying inspired
Jeg elsker dette eksempelet over på «creative process», for det er akkurat slik man føler det innimellom. Og når man er på punkt 2,3,4 er nøkkelen å åpne seg for inspirasjon. Når jeg føler meg uinspirert og har behov for ny motivasjon søker jeg etter det på Pinterest, Instagram.. Til og med en tur ut med musikk i ørene og litt people watching på kafé gjør susen! Håper dette innlegget satt fart på ideene og drømmene dine…
Fortell meg, hva er din drøm? Av og til hjelper det å si det høyt. Jeg heier på deg!
nå ble jeg skikkelig nysjerrig på nettbutikken din!
Kunne du tenke deg å maile meg linken til
anikagraven@gmail.com
?