
1. Kvitt deg med alt. Nesten
Nå som vi får en «ny start» i et nytt hjem, føles det godt å rense ut alt av rot og skrot som ikke lengre gjør nytte og som jeg ikke vil ha med meg videre i livet. Ta vare på ting som nyttige, vakre eller verdifulle – resten kan du kaste eller gi bort. Jobb deg gjennom rom for rom, og sorter i pappesker etter hva som skal beholdes og hva du skal kvitte deg med. Hvis du er i tvil om noe vil du mest sannsynlig ikke savne det.
2. Pakk smart og oversiktlig
Pakk ting i gode pappesker (+ kjøp en tapedispenser, life-saving) og gå til innkjøp av en tykk sprittusj du enkelt kan markere dem med. Skriv hvilket rom tingene skal i, slik at du vet hvor du skal plassere eskene på flyttedagen. For eksempel: STUE / lysestaker, magasinholder, bøker… You get the drill. Og for guds skyld, ikke pakk for tunge esker. Det vil du angre på! Da er det bedre men én ekstra eske. Jeg lover.
3. Minimer garderoben til 10 plagg
Pakk ned alle klærne dine i god tid før flyttedagen, og spar på 10 plagg som kan brukes sammen over lengre tid. Da har du en liten garderobe å forholde deg til den perioden det er mest kaos. Ikke minst, du slipper å rive deg i håret over hvor alle klærne dine er og hva du skal ha på deg! Mindre å velge i, mindre å stresse over. Jeg har levd på en minimal garderobe de to siste ukene, og savner ingenting. Utrolig deilig!
4. Planlegg flyttedagen.
Dyner, puter, tannbørste, mobillader, toalettsaker.. Spar dette til sist og pakk det for seg selv slik at du har full kontroll på hvor de viktigste tingene dine er når flyttedagen først kommer. Jeg har pakket litt stearinlys, kortspill og en flaske rødvin i flyttebaggen vår også – viktig å kose seg midt oppi alt, eller hur.

5. Nytt hjem, ny…. Stil?
Kvitt deg med ting som ikke lengre vil passe inn i ditt nye hjem. Jeg personlig kjenner at jeg vil gå for en ganske annerledes stil i vårt nye hus, og derfor går mye til Fretex og Finn.no!
6. Mellomlagring, flyttebyrå, utvask?
Jeg har heldigvis booket alle disse tre punktene i god tid og det er jeg sjeleglad for. Hold dere fast – jeg har spart 15 000,- på å bruke litt ekstra tid på å innhente priser hos forskjellige byråer. Det er vilt hvor store avvik det er og det lønner seg virkelig! Et tips er å bruke mittanbud.no. Vi kunne selvsagt gjort alt dette selv (utenom mellomlagringen, heh..) men i noen tilfeller synes jeg det er verdt å betale for litt ekstra frihet og tid. Som om ikke det er nok stress rundt en flytteprosess! Jeg liker dessuten å tro at og legge litt penger i utvask, flyttebyrå og mellomlagring redder forholdet i en slik prosess. Haha.
7. Viktig å huske på!
Bestill adresseendring hos både Posten og Skatteetaten i god tid. Hos posten kan du også betale noen kroner ekstra for å få ettersendt posten din en måned eller tre – hvis du er usikker på om du har fått registrert flytting til alle i tide. Husk også å bestille nye postkasse- og dørskilt. Ellers må du sørge for å si opp strømavtalen, bredbånd, tv-pakke.. Tjah, alt som hører med ditt gamle hjem. Lykke til med flytting!
Jeg lurte på om du kunne fortelle, eller lage et eget innlegg, på hvordan ti plagg du har overlevd på i disse to ukene. Selv ønsker jeg å få igjennom skap og skuffer for å skaffe meg en enklere, men mer gjennomført garderobe. Hvilke typer plagg, farger og annet holder du deg til?
stor klem