· Kjære SAS ·
Jeg tror aldri det har vært bedre å våkne opp hjemme i egen seng enn hva det var for meg i morges. Jeg hadde to fine dager i Oslo, og jeg storkoste meg fra start til slutt! Jeg hadde det koseligste teamet rundt meg, og fotoshooten gikk som smurt. Etter 12 timer på jobb i går fra 06:00-18:00 kunne jeg nesten ikke vente med å komme meg til Gardermoen. Jeg var så klar for å komme hjem! La oss si at den fine dagen ikke hadde en så veldig fin slutt. Jeg satt meg ved gaten 45 min før avgang og ante fred og ingen fare. Etterhvert begynte køen å fylle seg opp, og som jeg alltid gjør sitter jeg og venter til køen begynner å ta slutt før jeg går ombord. Jeg satt og ventet, spiste opp yoghurten og gikk bort til innsjekk. En av de siste personene hadde akkurat gått inn foran meg, og jeg scannet billetten min. Ingenting skjedde. Jeg smilte til SAS-damen som sto der, og da jeg skulle til å spørre om hjelp forsvant smilet fort. «Hvor er det du tror du skal?». Ehh, hjem. Hjem til Bergen. Vel, da er du på feil gate. Neste avgang er til Trondheim om en time. Jeg ble forvirret og begynte å rote rundt i vesken etter det ordinære boardingkortet. Der sto det korrekt, og jeg hadde jo akkurat sett at andre passasjerer hadde gått ombord. De andre passasjerene sto jo fremdeles i kø på vei inn på flyet på andre siden av ruten. Det tok meg ikke mange sekundene før jeg innså at hun bare var spydig.
Før jeg rakk å si noe ba hun meg ta med meg moren min neste gang jeg skulle ut å reise, siden jeg ikke klarte å reise alene. For å sjekke om jeg hørte riktig, sa jeg «unnskyld?». Hun gjentok «du er tydeligvis for liten til å reise alene og trenger mammaen din». Jeg antar det var fordi jeg var sistemann i køen, og at hun mente at jeg burde stilt meg opp tidligere siden jeg hadde vært der så lenge. Jeg følte meg så liten, og var helt i sjokk. Hun sa at hun skulle sjekke meg inn likevel, men ombestemte seg fort da jeg spurte etter navnet hennes. Det ville hun ikke gi meg. Jeg ønsket det slik at jeg kunne ta det videre med SAS – slik snakker man ikke til en kunde. Hun åpnet dørene til korridoren og gikk inn mot flyet. Jeg tok det som et ‘ok’ og fulgte etter. Folk rundt satt med haken i gulvet, like sjokkert som meg. Da hun så at jeg gikk bak henne begynte hun å hyle at jeg måtte se å komme meg ut, deretter dyttet hun meg fysisk ut av gangen. Jeg forsto ingen verdens ting annet enn at en illsint eldre SAS dame sto og bjeffet til meg. Jeg tok bilde av skiltet hennes, og det likte hun ikke. Hun begynte å slå meg i armene for å få bort telefonen. Jeg skjønte at jeg aldri kom til å komme med det flyet, og gråtkvalt krysset jeg gulvet bort til SAS Service. Der møtte jeg tre andre passasjerer som heller ikke hadde kommet seg om bord og hadde fått samme behandling. En SAS ansatt kom bort til meg, og istedenfor å beklage situasjonen startet hun med å be meg se og fjerne det bildet jeg hadde tatt, om ikke ville det få konsekvenser. Hva?! Med tårer trillende nedover tung makeup etter dagens shoot sto jeg der, helt i sjokk og ante ikke hva jeg skulle gjøre. Aldri før har jeg blitt behandlet så dårlig av fremmede, og at det var SAS gjorde meg bare enda tristere. Med den jobben jeg har flyr jeg fast med dem flere ganger i måneden.
Vitner kom bort og ba SAS ta tak i saken, de hadde observert situasjonen og sa at det var helt uakseptabelt å behandle andre mennesker slik. SAS satt seg enda på bakbena, og mente at de ikke ante hva som hadde skjedd før de hadde snakket med kollegaen deres som hadde gått til angrep verbalt og fysisk på meg. Det var tydelig at de aldri ville tatt tak i saken, så da gjør jeg det heller selv. Jeg hater å sette lys på negative og dramatiske hendelser, men nå rant rett og slett begeret mitt over. Jeg bare må få det ut, i håp om at dette blir tatt tak i og at ingen andre noen sinne må oppleve det samme. Det unner jeg ingen. Er det en ting jeg ikke tillater, så er det og selv bli eller se at andre blir behandlet urettferdig. Jeg vet ikke om hun seniorkonsulenten til SAS hadde en dårlig dag eller hadde noe personlig imot meg som en offentlig person, men dette er rett og slett totalt uakseptabelt. Ikke minst synd, og trist. I alle år har jeg vært trofast mot SAS, og det er trist at så mange fine og kjekke ansatte hos dem skal måtte lide av at en annen ansatt er ufin og burde gått av med pensjon for lenge siden. Jeg håper virkelig SAS tar tak i dette, og en personlig unnskylding fra vedkommende ville jeg satt stort pris på. Jeg ser på facebookprofilen hennes at hun har en datter. Lurer på hva hun føler om hun tar en runde med seg selv og ser for seg henne bli behandlet på samme måten.
.. Men over til noe positivt – jeg mistet flyet men fikk dra hjem med neste en drøy time senere sammen med de andre stakkars passasjerene som hadde fått samme skjebne. Og stakkars sjåføren min hadde ikke telefon, så jeg fikk ikke gitt beskjed om at jeg ikke ville lande når jeg skulle. Heldigvis hadde han tålmodig sittet i bilen og ventet i oven en time, og i bilen lå det en gigantisk rosebukett. Den var som sendt fra ovenfra. Takk for det, kunne ikke passet meg bedre. P.S. håper SAS damen har det bedre med seg selv i dag og at alle reisende som skal hjem til helgen får en bedre opplevelse. God helg ♥
Glad du delte dette, god helg <3
– Vårild 🙂
Håper SAS ordner opp å at du får en unnskyldning av denne damen!
Dette er ikke akspedabelt i det hele tatt.
Håper du får en kjempe fin helg 🙂
Håper dagen i dag blir mye bedre og at du får den unnskyldningen du fortjener! Klem til deg <3
Håper i hvert fall at du får en fin dag i dag! Klem
God helg til deg!
Kjære SAS – Skjerpings!!
Håper virkelig du får unskyldning i fra SAS og henne personlig! Stå på videre flotte du <3
Huff, jeg tolket det sånn at denne damen trodde du var 16 år og klarte ingenting alene?! Men om du så er 16 eller 21, så gir det ingen menneske rett til å oppføre seg sånn! Har selv opplevd ligende behandling fra enkelte middelaldrene damer. Jeg håper du for en unnskylding fra SAS og denne damen får konsekvenser.
Jeg synes det er flott av deg å ikke gi deg. Samtidig var det også flott at du tok et bildet av hun SAS-ansatten også, for av at den SAS-ansatt, så er det en dårlig oppførsel fra hennes side også samtidig synes jeg at det er litt synd i deg som fikk oppleve det.
Dette er helt hårreisende og jeg forstår godt at du er sjokkert!
Jeg er 28 år gammel, har pendlet i flere år i forbindelse med jobb og har opparbeidet meg diamant kort fordi jeg flyr med SAS nesten hver uke. Diamant eller ei, jeg opplever ofte en ovenfra ned holdning fra kvinnelige SAS ansatte – som hverken de som reiser hver uke eller 1 gang i året, burde oppleve. Har lurt på om det er fordi jeg ser relativt ung ut, men uansett så ER DET JO IKKE GREIT! Håper det går greit med deg, sånne ekle opplevelser sitter ofte litt i kroppen :/
Dette var jo såpass ekstrem oppførsel, at det burde bli anmeldt til politiet. Har hørt at SAS tidligere ikke har tatt tak i slikt, fordi det ikke har blitt en sak av det. Gå til avisa eller politiet med det, er ikke sikkert det når langt nok med bloggen?
De burde virkelig ha kundekurs litt oftere, slik at de har muligheten til å ta tak i slik før det skjer med kundene.
Denne damen kan ikke ha det godt 🙁 Friske folk reagerer ikke slikt.. Håper for hennes skyld at hun får det bedre psykisk<3
Jeg ser ironien i svaret ditt, men jeg mener at du burde ikke dra med en annen part (spesielt barn(?)) når saken handler kun om deg og SAS personen. Hadde noen nevnt min datter i en blogg som omhandler en klage på meg (+tatt min bilde) så ville jeg vært redd og oppfattet det som trussel…..
Jeg mente ikke å såre deg. Ønsker bare å gi deg syn fra annet perspektiv. Husk at her kan du forsvare deg, men mor og datter kan ikke.
Nå som blogging er din jobb så burde du også tenke profesjonelt. La sak være sak og ikke gå så lavt med å dra inn barn/familie i diskusjonen.
Etter to runder med diskusjonen så skjønner jeg at jeg ikke kommer gjennom hos deg. Men uansett, så setter jeg pris på at du ikke fjerner meg fra diskusjonen slik at vi to kan utveksle våre syn. Ha en god helg og jeg håper vil nyte den.
Hadde faktisk nøyaktig samme opplevelse men dette var med Norwegian. Kom forsent til innsjekk og fikk beskjed om å ringe til foreldrene mine for hjelp for her er det jaggu stengt nå. Jeg ble helt i sjokk, og tok med meg hele kofferten min og krevde den gjennom sikkerhetskontrollen og inn i flyet og ga klar beskjed om at man ALDRI behandler kunder på den måten og at det var SISTE gang jeg benytter meg av deres tilbud. Som medarbeider i butikk er jeg opplært til at kunden alltid har rett, og at man skal gjøre alt i sin makt for å gjøre kunden fornøyd. Det å nekte meg innsjekk selvom det fortsatt er GOD tid til flyet går er veldig spesielt. Jeg hadde forstått om det var snakk om 1-1,5 timer forsent, men vi snakker her om 2/3 minutter forsent. Så det at du hadde en så ekstrem opplevelse med SAS er jo bare latterlig. Jeg forstår ikke at noen tror de kommer unna med slik oppførsel.