God kveld, fininger! All good? Mange av dere ønsket oppskriften på vegetarburgeren jeg såvidt nevnte for dere i går, og selvfølgelig skal dere få den! Jeg smakte min aller første vegetarburger i New York, og må innrømme at jeg var skeptisk før jeg fikk den servert. Vel, det varte ikke lenge for det må være den beste burgeren jeg noen gang har smakt! Smakene eksploderte i munnen, og kroppen jublet over næringsinnholdet. Det er nemlig ikke bare bedre, men også sunnere enn en «vanlig» burger. Oppskriften er faktisk inspirert av den jeg fikk servert i statene, med soltørket tomat og koriander! Mmm.. Her har dere deiligheten ♥
· Vegetarburger (3-4 stk) ·
1 egg
2 ss fibramel
380 g kikerter (1 boks)
1/2 hakket hvitløksfedd
5 hakkede soltørkede tomater
En liten neve hakket koriander
Salt + pepper + 1 ss olivenolje
1 medium raspet gulrot
Start med å skylle kikertene og skrell (eller vask) gulroten før du rasper den. Bland sammen alle ingrediensene i en bolle, og legg klatter med røre i pannen, formet som burgere. For å få en fin form bare dytter du inn kantene litt med stekespaden underveis mens du steker dem. For at burgerene skal bli gjennomstekt må de surres med tålmodighet i pannen ca. 7-8 minutter på hver side, i middels varme. Server gjerne med salat og nystekte potetbåter som har godgjort seg i olje og urter!
Jeg serverte den veldig enkelt, med ferdig fullkornsbrød og beskjedent tilbehør. Sånn går det når man er sulten! Da blir det ikke noe hjemmelaget brød for å si det sånn.. Men godt var det, og jeg tror søren meg at jeg må varme en til i kveld også. Det går nemlig fint an å lage flere og fryse dem! Selv om det går innmari fort å smelle sammen en fra bunnen av i utgangspunktet.. Haha ♥

Husker du forresten hva restauranten du spiste burgeren på i New York heter? Skal til New York neste uke og kunne trengt litt tips til steder å spise 😀
Og at du ikke kommer med masse fordommer, som jeg og veldig mange andre vegetarianere møter! Så forresten veldig godt ut, og jeg skal få testet den i nærmeste fremtid 🙂
Så kjempe godt ut, men har et lite problem at jeg ikke liker tomater! Er det en skarp tomatsmak eller smaker det ikke alt for mye tomat?
Elsker den fine og inspirerende bloggen din <3
Kan man erstatte fibramelet med et annet mel?