M a n d e l m e l k

.. Perfekt til frokost eller etter trening

Mandelmelk er noe jeg personlig er veldig glad i, og det er en super erstatning for vanlig melk enten til å drikke som den er, i kaffen, med müsli eller frokostblandingen. Lang holdbarhetstid har det også! Mandelmelken er rik på flere viktige næringsstoffer, og gir deg blant annet 25 prosent av dagsbehovet med vitamin D, 10 prosent av A-vitaminbehovet og 50 prosent av E-vitaminbehovet. Gull for kroppen og veldig godt!

M a n d e l m e l k

· Slik lager du den ·

Mandelmelk lages på 1-2-3 i blender, men jeg personlig liker å bløtlegge mandlene dagen før da det gjør nøttene enda sunnere. Stivelsen reduseres, samtidig øker nivået av proteiner og vitaminer. Oppskriften tar jeg alltid litt på gefylen, men jeg blender ca. 200g mandler med 3-4 dadler, en klype salt, vaniljepulver og dobbelt så mye vann som nøtter slik at blandingen får en melkeaktig konsistens. Vips, ferdig på 1-2-3! Om du vil ha melken helt ren kan du sile den i et kjøkkenhåndkle eller nøttemelpose. Melet som er igjen kan du steke på svak varme til det blir tørt og bruke ved en senere anledning. Jeg foretrekker å ikke sile da det gir mer næring og fiber. Mandelmelken oppbevares i kjøleskapet i ca. fem dager.

M a n d e l m e l k

Skål!


Previous Post
Next Post

26 thoughts on “M a n d e l m e l k

  • Linnea

    Hei! Hvor har du fått tak i Celine-brillene dine? Ser at ingen av standard-brillebutikkene fører dem.. 🙂

    • Linnea

      Og hva heter modellen? 🙂

    • Eirin Kristiansen

      Saks New York 🙂

    • Marlene

      Er ikke så mange som fører Celine briller, jeg kjøpte mine hos Optiker Teigland i Bergen ? vet ikke om de har samme kjede andre steder i landet.

  • Ooh, jatakk! 🙂
    Godt nyttår! Og takk for alle fine innlegg du har delt, jeg håper 2016 byr på mye mer fra deg 🙂

  • Jeanette

    dette er jo en super måte å få i seg mandler på. Om man bare spiser dem,så setter de seg noe sykt i tennene…føler jeg aldri får de ut liksom 😛

  • Birgitte

    Godt nyttår! Jeg vil bare si at jeg virkelig savner litt mer private innlegg. Du legger ut så mye på snap om at du er på fjellet osv men det hadde vært veldig gøy og få sett litt bilder av dette på bloggen også, litt mer stemningsbilder liksom. Bare ment som konstruktiv kritikk 🙂

    • Eirin Kristiansen

      Hei Birgitte 🙂 Det er bevisst. Klem

    • Eirin Kristiansen

      Godt nyttår, Birgitte! Det er bevisst og et valg jeg har tatt. Det finnes haugevis av mer personlige blogger å lese om det er det du ønsker å lese. Håper i likevel at du finner noe stoff som fenger her inne 🙂 Klem

  • Hei Eirin! Dette skal definitivt prøves, men jeg lurer på hvor du har funnet at det inneholder vitamin D? Dersom du sjekker matvaretabellen.no så ser du at verken 100g. mandler eller 100g. dadler inneholder noe som helst D-vitamin… ikke for å være pirkete, men jeg er bare veldig opptatt av at det å gi ut riktig info om kosthold, for å minke all feilinformasjon og forvirring der ute. Ha en fortsatt fin dag! Hilsen fast leser 🙂

    • Eirin Kristiansen

      Hei Stine! Det var veldig merkelig, for når du googler mandler og d-vitaminer kommer det opp masse. Her står det for eksempel at mandler inneholder d-vitaminer: http://www.prgmea.com/16/2011/11/mat-som-inneholder-vitamin-d-kalsium.html 🙂 Det er bra du er opptatt av å gi riktig info om kosthold – jeg har ingen intensjoner om å gjøre noe annet jeg heller. Klem og godt nyttår!

      • Jeg tror kanskje det du finner da handler om at mandler er rike på kalsium, og at kalsium og vitamin D “samarbeider” og forsterker hverandre ift. det å styrke skjelettet. Og den kilden du skrev her i kommentarfeltet er dessverre veldig useriøs. Jeg finner ingen troverdige kilder på at mandler inneholder vitamin D. Og matvaretabellen er et veldig troverdig oppslagsverk 🙂

  • Karoliina

    The recipe would be great in english! 🙂

  • Margrete

    Hvilken størrelse er din presskanne fra Bodum? 1 L?

    • Eirin Kristiansen

      Litt usikker her jeg sitter nå, er ikke hjemme :O Visste ikke at det var flere størrelser..

  • Mm, dette må jeg prøve! 🙂

  • Lene

    Hvordan øker egentlig nivået av proteiner og vitaminer når mandlene bløtlegges? 🙂

    • Eirin Kristiansen

      Når du bløtlegger frø, inkludert nøtter, er det to ting som skjer; molekyler som hemmer fordøyelsen slippes ut i vannet og aktiverer en prosess som gjør at stivelsen reduseres, samtidig øker nivået av proteiner og vitaminer 🙂

  • Synnøve

    Hei!
    Kan jeg spørre hvor du har kjøpt de nydelige bomullskvistene? Her lett etter slike lenge
    Klem

  • Stine

    Hvor får man tak i det vaniljepulveret??

  • Eirin

    Nam, denne skal prøves ut! Vil bare takke deg for innholdsrike blogginnlegg, som jeg vil si at absolutt alle dine er 🙂 Du er et stort forbilde når det kommer til trening og kosthold. Keep going!

Comments are closed.