D53A1615

· Remember why you started ·

Noen dager er man skikkelig giret og går inn for å forandre hele livet. Typ «jeg skal aldri spise junk igjen». Dagen etter sitter man kanskje med neven i chipsskålen igjen, og gårsdagen er glemt. Jeg snakker av erfaring, foruten at mitt tilfelle er giffel-posen! Haha.. Da er det viktig å gå litt inn i seg selv og tenke over hva man ønsker å forbedre, og hvorfor. Hva føler du om du når målet? Når er du tilfreds? Jeg har mange inspobilder på telefonen, av alt fra antrekk som ser bra ut på noen til en sunn kropp jeg synes er fin. Etter en rask titt har jeg fort minnet meg selv på hvorfor jeg startet å trene. Og hei, følelsen etter en god treningsøkt etterfulgt av et sunt og mettende måltid er herlig! Det er kanskje det beste med hele treningen – selvfølelsen man sitter igjen med etterpå.

// Some days you’re super motivated and decide to really go for a lifestyle change. You’re like »He’eey! I’m never gonna eat junk again!’ (trust me, been there done that).. Before you know it your right back in the couch watching Netflix with your hand in the large bowl of chips. But hey, when you wan’t to drop everything, try to remember why you started! I personally have a lot of inspirational pictures on my phone. With a tiny little glance I remind myself why I started, and my motivation gets right back! And hey, just imagine the feeling after a great workout and a healthy filling meal. It’s just the best, isn’t it?

· Vary your workout routines ·

Det er lett å gro fast i treningsrutiner, og etter noen uker på samme program kan man fort bli ‘bored’. Da pleier jeg å klikke meg inn på YouTube å søke etter nye øvelser, eller intervaller for den saks skyld. Gjerne spør en venn om tips! Jeg har løpt mye 4×4 intervaller tidligere, men forrige uke begynte jeg plutselig med Geriljaintervaller igjen. Det satt fart på motivasjonen! Det er blytungt, men er supereffektivt uten at man må løpe i en evighet for å bli svett.

// It’s easy to grow into habits and the place we all love called ‘the comfort zone’. Well, when it comes to working out you should get out of it instead of staying in it! After doing your program for a few weeks you should change the program regularly. I like to look for new exercises on YouTube, or asking a friend for some tips and what they like to do. I always run 4×4 intervals, but last week I started doing Gerilja intervals. Now I’m hooked!

D53A1414

· Plan your workout weeks on Sunday nights ·

Søndag er for meg den o-store planleggingsdagen. Her går jeg over kalenderen min for uken, når det kommer til alt fra hvilke blogginnlegg jeg skal skrive til hvilke avtaler jeg har, til hvilke økter jeg skal utføre. Treningsøkter bør man føre inn i kalenderen som en minst like viktig avtale med seg selv, som det ellers er med andre! Med en plan kommer man lengre enn uten – det krever så lite. Og da slipper du å stresse over ‘hva skal jeg trene’ hver dag!

// Sundays is to me the big planning-day. I plan everything from blogposts to meetings and errands to workouts. Set up the workouts in your calendar as if it was an appointment with yourself like you usually do when you have appointments with others. That’s at least as important, seriously!

· If possible, do morning workouts ·

Jeg må alltid trene på morgenen, hvis ikke er det høyt usannsynlig at det blir noen økt. Da dusjer jeg på senteret, og drar rett på kontoret. Jeg har alltid mest energi frem til klokken tolv, og enda mer får jeg etter en god morgenøkt! Da er liksom det gode grunnlaget for dagen satt, og jeg har fri disposisjon til å gjøre hva jeg vil med den beste samvittigheten! Jeg elsker rett og slett morgenøktene mine. Bonus for at treningssenteret er mye roligere da!

// I always do my workouts in the morning. If I don’t I most likely never get my ass to the gym! I always have the best energy till 12 am, and I get even more after a great morning workout! Then I have set the perfect healthy foundation for the rest of the day, and I can do whatever I want wherever I want with the best conscience. I just love my morning workouts, they’re the best! And a big bonus? The gym is much more peaceful and quiet in the mornings.

D53A1570

· Update your playlist ·

Musikk er motivasjon i seg selv spør dere meg, spesielt når man legger inn nye up-tempo låter. Det gir i hvert fall meg et skikkelig treningsboost! Etter at du har planlagt treningsuken søndags kveld, gjør leting etter ny musikk du kan legge inn i spillelisten til en rutine. Works every time!

// Music is pure motivation to me, especially when I find fun up-tempo songs for my playlist. After you have planned the workout week on Sunday night, make finding new songs for your playlist a nice little routine as well. Works every time! What’s your favorite workout song right now? Tell us!

· Don’t be to hard, enjoy life ·

Den mest vanlige årsaken til at man ‘sprekker’ er at man er for hard mot seg selv og går for hardt inn for endringer. Typ ‘jeg skal aldri spise godteri igjen til jeg har nådd målet mitt’. Husk at trening og mat skal være gøy! Jeg har selv innført en ‘cheat day’ i uken, fordi det da er lettere for meg å holde motivasjonen oppe i ukedagene. Da vet jeg at jeg får en belønning til helgen uansett, og derfor er det ikke noe problem å holde seg. I cheer for you sporty spice!

// The most common reason why people ‘crack’ on they’re diets is because they’re too hard on themselves. Like ‘I won’t eat candy ever again before I reach my goal!’. Sweetie, remember that food and working out should be fun – it’s a lifestyle! I personally have one cheat day a week, and just thinking about that when I want chocolate on Wednesday night makes me stick to my plan. I know I’m gonna get treats anyway if I just wait a little bit. Hey, I cheer for you!

24 Responses to 6 ways to stay motivated

  1. Hei! Jeg sitter hjemme og har selv gjort akkurat det samme! Og jeg har så lyst å komme ut av sengen og gjøre noe med det. Jeg vil sitte med ned og planlegge uken i forkant. Jeg lurer på om du bruker et program (app, eller på PC) for å lage en ryddig og sofistikert plan som kan være ekstra motiverende. Har du tips?❤️😊

    • Hei Amalie! Jeg bruker planlegger appen på iPhone! Den oppdateres også automatisk på Macbooken når jeg legger inn noe, og jeg synes den er ryddig og fin i bruk 🙂 Klem

  2. En annen ting som også funker på motivasjonen er å ikke tenke så mye på alt man ikke klarte forrige uke eller alt man «MÅ GJØRE » neste uke, men ta utgangspunkt i dagen i dag. Jeg er flinkere til å være flink hvis jeg bruker hver dag til å verdsette og tenke over hva jeg var flink til nettopp denne dagen, og det gir en glede som gjør det lettere å fortsette i samme spor.

    Så note to self: Bruk hver dag til å minne deg selv på hva du var flink til i dag.

  3. Jeg sliten veldig med motivasjon Til å begynne å trene igjen. Å jeg har fått masse inspirasjon etter jeg begynt å lese bloggen din 🙂

  4. Anbefaler å søke opp «digster hits» på Spotify! Ei liste med mye bra treningsmusikk 🙂

  5. Takk for gode tips! Jeg er en mester i å finne på unnskyldinger til og ikke trene! Dette skal jeg gjøre noe med 🙂

    Over til noe helt annet; Hvor bred er sengen din? Jeg har 1.50 seng og er litt usikker på hvilken størrelse på hotellputene jeg skal velge (50×90 eller 70×100)..

    Sengen min er svart.. Tror du det kunne vært fint med svart linsengetøy, svart laken.. eller blir det litt for «hardt»?

    • Hei Beate! Sengen min er 192×206 🙂 Jeg har 50×90 putene og de passer perfekt. Når det kommer til svart linsengetøy til svart seng? I mine ører høres det knalltøft ut! Jeg elsker den gjennomførte stilen. Men ville kanskje holdt strekklakenet til hvitt? 🙂 Stor klem!

  6. Hei Eirin! Hvordan hastighet springer du geriljaintervaller på? Jeg elsker når du skriver om trening (og bloggen din generelt, favoritten!) <3 Bruker du pulsklokke når du løper? Jeg anskaffet meg nettopp en, og det er virkelig en motivasjon både for løpingen og styrketreningen! Ha en super-sporty dag 🙂 Klem

  7. Hei, litt lite relevant til innlegget ditt men. Jeg er 24 år og blir stadig tatt for å være yngre. Er lav, ikke tynn og har for tiden ganske naturlig hårfarge på det halvlange håret mitt. Er ikke såå flink med sminke og det blir å markere bryn, litt foundation og maskara. Har du noen tips for å se litt mer voksen ut? For 2 år siden fikk jeg spørsmål av hun i kassa på kicks at «om du er over 15 år kan du bli medlem og få fordeler». Takk for det liksom;p

    • Når du blir eldre er du nok bare glad for det 😀 Men tips til å se eldre ut? Jeg personlig føler jeg ser eldre ut med en kortere frisyre og sofistikerte antrekk. Men det er sannelig ikke lett! Utifra beskrivelse høres du superfin ut i mine øyne 😀 Anbefaler å ta turen innom kicks eller mac for å få hjelp med sminke. Det er alltid gøy å plukke opp et triks eller fem fra profesjonelle! Klem

  8. Jeg får skikkelig motivasjon av å høre på podcasten til shapeup- jentene. Treningspodden. Du burde teste det ut, og treningspodden om du ikke har hørt det før😊

  9. Tusen takk for gode tips! Passer perfekt da jeg må begynne å trene igjen nå snart, og sommeren passer fint for min del – da kommer jeg kanskje i form til neste sommer, og det skader ikke! Håper du forresten har hatt en fin helg! <3

  10. Tusen takk for fint og motiverende innlegg! Det hjelper sånn og klikke seg inn her. Sliter selv med motivasjon men plukket opp gode tips her. Var i en god periode før jeg dro på ferie, men så ble jeg veldig forkjølet i 2 uker noe som bare ødela alt… Også er det vanskelig å begynne igjen, og vipps er jeg på ferie og bare vil kose meg men burde ikke fordi har hatt 2 uker med veldig dårlig kosthold og trening…
    Prøvde å løpe Gerilja intervaller, men tør ikke å prøve ordentlig fordi jeg er så redd for å dette av båndet😂Hopper jeg av og har lav hastighet som 10 (bare for å teste) også skal jeg hoppe på igjen, så holder jeg på å dette av… Lurer på hvordan det skulle gått med hasirghet 14/15… Tips til å IKKE dette av, haha?😂
    Uansett. Tusen takk for all motivasjon du gir meg😊 Favorittblogger.

    • Hei Helene! Det er sommer og ferie, ingen grunn til å forhaste seg. Jeg har ikke noen særlige sommerplaner så følte for å komme litt i gang nå 😀 Take your time! Når det kommer til geriljaintervaller så tror jeg det er en vanesak. Når jeg hopper på båndet holder jeg meg fast i støttene på siden helt til jeg kjenner at jeg har kontroll og beina godt festet på båndet. Deretter slipper jeg! Prøv det neste gang 🙂 Riktig god sommer, og lykke til med trening når du er tilbake! Klem

Follow @ Instagram